باحضوری نو تا آخرش هستیم !!

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

طبقه بندی

صفحات جانبی

نویسندگان

ابر برچسبها

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo
IS
Online User


تاریخ:سه شنبه 17 اسفند 1389-07:28 ب.ظ

اینکه اخبارمان مثل بی‌بی‌سی شده، الهام است! 18/12

به گفته حسین زاده بخش‌های خبری 14 و 19 و 21 جای گویندگان تازه کاری نیست که نه تخصص خاصی دارند و نه صدای منحصر به‌فردی و این جریان بزرگ‌ترین آفتی است که این روزها گریبانگیر خبر شده است. 

رضا حسین‌زاده، مجری باسابقه خبر سیما، به ارایه توضیحاتی در خصوص ساختار و نحوه ارایه اخبار در بخش‌های مختلف خبری پرداخت و در زمینه شباهت‌های موجود در مجله خبری 19:15 با مدلی از BBC فارسی اینگونه توضیح داد: شاید احساس می‌شد آن‌ور‌آبی‌ها حسابی کارشان گرفته و نظر مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده‌‌اند. شاید می‌خواهند بگویند اگر آن طرف آب چند جوان با لپ‌تاپ‌های‌شان به وبلاگ‌ها سر می‌زنند و اخبار و مسائل روز را پوشش می‌دهند؛ این طرف هم از این خبرها هستوی در توضیح این پرسش که چرا برای تغییر و داشتن یک رسانه پیشرفته از مدل‌های بومی استفاده نمی‌کنیم و بلافاصله دنباله‌رو مشابه‌های برون مرزی می‌شویم، گفت: این دنباله‌رو بودن نیست! الهام است. چه اشکالی دارد وقتی رسانه‌ای کار درستی انجام می‌دهد از او الگو بگیریم؟ حالا چون پای بی‌بی‌سی‌پرشین در میان است باید چشم‌مان را به روی ابتکار و خلاقیت‌شان ببندیم؟ حضرت علی‌(ع) فرمودند «از دشمنت بیاموز».

حسین‌زاده ادامه داد: این مجله می‌تواند به حاشیه‌ها بپردازد و تقریبا چیزی شبیه «آن سوی خبرها» که قبلا پخش می‌شد یا بخش خبری 20:30 است. با این تفاوت که کادر این مجله را جوانان تشکیل می‌دهند و نسل جوان هم دوست دارد هم سن و سال‌هایش را در رسانه ببیند. البته بهتر است دست به کار شوند و ابتکاراتی به خرج دهند تا از مجله خبری بی‌بی‌سی هم جلو بزنند و این نمونه را ایرانی و بومی کنند.

به گفته وی گویا نسل سومی‌های خبر می‌خواهند ره صد ساله را یک شبه بپیمایند و حسابی خودشان را دست بالا می‌گیرند! ما در گذشته فقط به مدت یک سال در استودیو کنار گوینده اصلی می‌نشستیم تا ببینیم چراغ دوربین کی روشن و خاموش می‌شود! و تازه بعد از این مدت تنها اجازه اعلام زمان و مکان خبر را پیدا کردیم: « ساعت 14، این جا تهران است؛ صدای جمهوری اسلامی ایران» خلاصه دو سال طول می‌کشید تا یواش یواش پای گوینده به خبر باز شود و بتواند کارش را با اخبارعلمی، فرهنگی، هنری آغاز کند. اما متاسفانه گویندگان جوان از گرد راه نرسیده می‌خواهند ره صد ساله را یک شبه بپیمایند.

وی با تاکید که این روش به ضرر نسل جدید خبر است در قالب توصیه ای به آنها گفت: خوب بیاموزید، چنته تان را پُر کنید و آن وقت هر چه در چنته داشتید رو کنید. شما که الان چیزی در چنته ندارید! به فرض این که علمش را هم داشته باشید اما اصل تجربه است که ندارید و باید بدانید که تجربه، مادر علم است. اول کسب تجربه کنید بعد وارد میدان عمل شوید.

حسین زاده ادامه داد: شاید گروهی بگویند به هر حال گویندگان پیشکسوت، تاریخ انقضایی دارند و بالاخره باید نوبت به این جوان‌ها هم برسد و کارشان را از جایی شروع کنند. اما من می‌گویم آن «جا» نباید بخش‌های خبری 14 و 19 و 21 باشد. این که گوینده‌ای با دو سال سابقه از فلان شهرستان بیاید و پایش به خبر سیاسی 14 باز شود، اصلا درست نیست. آن هم گویندگانی که نه تخصص خاصی دارند و نه صدای منحصر به‌فردی. 

وی این جریان را بزرگ‌ترین آفتی دانست که این روزها گریبانگیر خبر شده است. گویندگان جوان باید از وجود اساتید و پیشکسوتان بهره برند و آموزش‌های لازم را ببینند و این تنها راه نجاتشان است.

این گوینده با ابراز تاسف از اینکه امیدی به «افشار و حیاتی و بابان» شدن این نسل عجول نیست مگر این که از همین امروز برای‌شان کلاس‌های آموزشی برگزار شود در این زمینه با ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: هر وقت این نسل آموزش‌های لازم را دیدند می‌توانند بگویند به بلوغ رسانه‌ای رسیده‌اند و تازه آن وقت هم باید کارشان را از بخش‌های خبری سبک‌تر شروع کنند نه اخبار 14 و 21 شبکه اول! با این حال دلم می‌خواهد گویندگان جوان به معنای واقعی تربیت و حتی بهتر از افشار و حیاتی و بابان شوند.


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نوع مطلب : خبرنامه سیاسی 

foot pain
سه شنبه 14 شهریور 1396 08:37 ق.ظ
Excellent article. I am facing some of these issues as well..
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو